زایمان پر خطر

زایمان پر خطر

عوامل ایجاد کننده زایمان پر خطر و مخاطرات ناشی از آن به شرح زیر می باشد:

فشار خون بالا:

فشار خون کنترل نشده در دوران بارداری (پره اکلامپسی-اکلامپسی) خطرات بسیار فراوانی برای مادر و جنین داشته و بانوان فشار خونی حتما بایست با مشاوره پزشک اقدام به بارداری نموده و بارداری خویش را با مراقبت مداوم از خود و تحت نظارت تمام و کمال پزشک پیش ببرند.فشار خون بالا در صورت عدم کنترل می تواند باعث نارسائی کلیوی مادر و عدم وزن گیری جنین،زایمان زودرس و …شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک:

اختلالی است که با کاهش قدرت باروری بانوان  مرتبط می باشد و می تواند باعث سقط مکرر (قبل از ۲۰ هفتگی)،دیابت بارداری،پره اکلامپسی و زایمان زودرس شود.

اطلاعات بیشتر در ارتباط با سندرم تخمدان پلی کیستیک

دیابت:

کنترل میزان قند خون در افراد دیابتی پیش از اقدام به بارداری کاملا ضروریست،قند خون بالا می تواند مشکلات جدی برای جنین ایجاد کند، حتی قبل از اینکه مادر متوجه بارداری خود شده باشد و کنترل قند خون، همزمان با مصرف مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک می تواند ریسک این موضوع را کاهش دهد.خطر سقط در این افراد بالا میباشد.

بیماری های کلیوی:

زنان دارای بیماریهای کلیوی اغلب برای بارداری با مشکل مواجه بوده و بارداری انها نیز دارای ریسک سقط و مستلزم دارو و درمان ویژه می باشد.

مشکلات سیستم ایمنی:

بیماری های سیستم ایمنی از جمله لوپوس می توانند سیر حاملگی را با ریسک هایی از جمله زایمان زودرس یا مرده زائی مواجه کرده و مستلزم اقدامات درمانی ویژه در دوران بارداری می باشند.

مشکلات تیروئید:

کم کاری و پرکاری تیروئید که برروی ضربات قلب و فشار خون تاثیر گذار است میتواند مشکلاتی از جمله نارسائی قلبی و عدم وزن گیری جنین و … ایجاد کند.

نازائی:

مطالعات حاکی از این است که دارو های افزایش دهنده شانس بارداری میتواند باعث پیچیدگی بیشتر بارداری و ایجاد خطراتی از جمله مشکلاتی در ارتباط با جفت و خونریزی مادر شود.

چاقی:

چاقی ضمن افزایش سختی و مخاطرات زایمان میتواند ریسک دیابت بارداری را نیز افزایش داده و مادر و جنین را با مشکلات مربوط با دیابت بارداری نیز مواجه کند.

ایدز:

هر چند که خوشبختانه با امکانات و دارو های موجود این بیماری تقریبا مهار شده است ولی این بیماری با تضعیف سیستم ایمنی شانس مقاومت مادر در برابر انواع سرطان وعفونت ها را افزایش داده و مخاطرات جدی برای مادر و جنین در این خصوص ایجاد می کند،از طرفی با توجه به امکان انتقال ویروس به  جنین و نوزاد در حین بارداری و در حین شیردهی، بارداری و زایمان این مادران بسیار پر ریسک و مستلزم پیش بینی و اقدامات خاص می باشد.

سن پایین مادر:

این مادران با ریسک بیشتر ابتلا به کم خونی و فشار خون،زایمان زودرس،بیماری های مقاربتی مواجه میباشند.

زایمان اول بالاتر از ۳۵ سال

این مادران ممکن است زایمان معمولی هم داشته باشند ولی مطالعات حاکی از این است که این موارد در مورد آنها بیشتر محتمل است:

  • الزام انجام زایمان از طریق سزارین بواسطه ریسک بیشتر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون
  • پیچیدگی بیشتر زایمان طبیعی و خونریزی بیشتر حین زایمان
  • پیشرفت محدود روند زایمان طبیعی و طولانی مدت بودن آن
  • احتمال بیشتر اختلالات ژنتیکی نوزاد از جمله سندروم داون

مصرف الکل:

با توجه به ورود الکل به بدن جنین از طریق بند ناف میتواند باعث اختلالاتی در جنین و در ظاهر نوزاد و مشکلات بینائی،شنوائی،عقلی و رفتاری او شود.

مصرف سیگار:

مصرف سیگار در حین بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس،اختلالات جنینی مشخص و سندروم مرگ ناگهانی جنین شود.

چند قلوئی:

می تواند خطراتی چون تولد نوزادان نارس و مشکلات تنفسی آنها را به همراه داشته و منجر به زایمان از طریق سزارین شود.

دیابت بارداری:

دیابت بارداری دیابتی است که به دنبال بارداری بوجود می آید و در صورت عدم کنترل میتواند عوارضی از جمله زایمان زودرس،پره اکلامپسی و فشار خون بالا را به همراه داشته باشد.

پره اکلامپسی و اکلامپسی:

پره اکلامپسی عبارت است افزایش ناگهانی فشار خون مادر بعد از هفته بیستم بارداری که می تواند کلیه،کبد و مغز مادر را تحت تاثیر قرار داده و در صورت عدم درمان مشکلات سلامتی جدی و طولانی مدت برای مادر و جنین داشته و حتی مرگبار برای مادر و جنین باشد.اکلامپسی نوع پبشرفته این بیماری می باشد که معمولا همراه با تشنج و به کما رقتن مادر دیده می شود.

با تشکر و آرزوی سلامتی مدیر سایت دکتر نیلوفر فرهنگی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی