توده های سینه

توده های سینه:

توده های سینه کاملا شایع هستند و گاها حین حاملگی و بلوغ و قبل از خونریزی قاعدگی رویت می شوند و این توده ها معمولا بدخیم نیستند ولی در هر صورت مشاهده هرگونه توده یا تغییر مشکوک در سینه ها نیاز به بررسی بیشتر و حصول اطمینان از عدم خطر ابتلا به سرطان دارد.

فیبروآدنوما:

از توده های شایع سینه می توان به فیبروآدنوما اشاره کرد که نتیجه رشد بیش از حد یک لبول و بافت همبند اطراف آن می باشد و بعضی علت آنرا حساسیت بافت سینه به هورمونهای جنسی می دانند. این توده در حاملگی به علت افزایش هورمونهای جنسی رشد سریعتر دارد،معمولا بدون درد است و در هر جایی از سینه ممکن است ایجاد شود،ولی معمولا در قسمت خارجی و بالایی سینه با ابعادی بین ۱ تا ۵ سانتی متر شایعتر است.اغلب تعداد آنها بیش از یک توده است و بعضا در هر دو سینه دیده می شود.فیبرو آدنوماهای کوچک نیاز به درمان ندارند و یک سوم آنها بعد از ۲ سال ناپدید می شوند ولی در صورت بزرگ بودن و شکایت بیمار امکان جراحی وجود دارد.

کیست سینه:

از دیگر توده های شایع سینه می توان به کیست های سینه اشاره کرد که معمولا یک توده کروی و سفت در بافت سینه هستند که با پر شدن  لبول از مایع ایجاد می شوند.ایجاد کیست ها نیز با میزان هورمونهای جنسی زنانه ارتباط دارد. کیست های سینه در بیشتر موارد در ۳۰ تا ۵۰ سالگی دیده می شوند و می توانند عمقی یا سطحی،تکی یا متعدد و منتشره در یک سینه یا هر دو سینه باشند که اغلب بدون درد هستند.کیست های سینه پس از بررسی و حصول اطمینان از عدم وجود بدخیمی معمولا تخلیه میشوند هر چند که گاها امکان عود این کیست ها وجود دارد.کیست ها یا توده های عفونی سینه یا ماستیت درمان نشده در زنان شیرده می تواند باعث آبسه شده و با التهاب و درد موضعی همراه باشد.

فیبروآدنوما

توده های سینه

هرچند که بسیاری از توده های غیرسرطانی سینه به درمان نیازی ندارند سونوگرافی، نمونه برداری از سلولهای توده نیز بعضا ضروری بوده و ممکن است نیاز به درمان هورمونی و تخلیه وجود داشته باشد.