بوی غیر عادی واژن

بوی غیر عادی واژن

بوی غیر عادی واژن
ترشحات معمول غدد داخل واژن و دهانه رحم باعث کمک به سلامت و پاک شدن مجرای تناسلی بانوان بوده و برای حفظ سلامت آن ضروری می یاشند،ولی چنانچه ترشحات بد بو،زیاد و باعث آلودگی لباس بوده و همراه با علائم دیگری چون خارش و سوزش باشد حاکی از مشکل و نیازمند پیگیری می باشند.

ترشحات طبیعی واژن:

این ترشحات عموما بیرنگ،شیری کم رنگ و بدون بو هستند و بسته به سیکل ماهیانه رنگ و غلظت آن تغییر پذیر است.در زمان تخمک گذاری، حاملگی،شیر دادن و نزدیکی جنسی بر مقدار این ترشحات افزوده می شود.

ترشحات با تغیرات سن تغییر می یابند بطوریکه ترشحات قبل از بلوغ با ترشحات دوران بارداری و ترشحات پس از یائسگی تفاوت دارد.دارو های هورمونی از جمله قرص‌های ضدبارداری نیز ترشحات واژن را تغییر می‌دهد.کیفیت و میزان ترشحات هم در طول قاعدگی و دوره پس از زایمان قابل تغییر است.ترشحات معمول واژن معمولا با استحمام و خشک نگه داشتن قابل کنترل هستند.

ترشحات و بوی غیر عادی واژن:

بوی غیرعادی واژن و ترشحات غیر عادی آن اعم از با یا بدون درد،با یا بدون خارش،با یا بدون التهام ناحیه تناسلی و درد و سوزش حین نزدیکی می تواند عموما به دلایل زیر باشد:

  • واژینوز باکتریایی ناشی از رشد بیش از حد باکتری های طبیعی واژن شایع ترین نوع عفونت ایجاد کننده بوی نامطبوع واژن است. هر عاملی که باعث رشد بیش از حد باکتری های بی هوازی شود (تغییرات PH واژن با استفاده از دوش واژینال و …) منجر به این بیماری می شود و برای درمان آن معمولا مترونیدازول،کلیندامایسین و … تجویز می شود.
  • تریکومونازناشی از عفونت منتقله از راه تماس جنسی که از نشانه های آن معمولا ترشحات سبز- زرد رنگ واژن است و برای بهبود آن معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود.

رفع بوی غیر عادی واژن:

  • درمان داروئی متناسب با عامل ایجاد کننده بوی غیر عادی
  • رعایت بهداشت شخصی (پوشش تمیز و مناسب،شست و شو با آب گرم،خشک نگه داشتم و خشک کردن از جلو یه عقب)
  • رعایت بهداشت جنسی (اجتناب از تماس حفاظت نشده با افراد آلوده و …) می تواند باعث پیشگیری از بیماری باشد
  • شستشوی مرتب با محلول ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید در هر لیتر آب نیز می تواند باعث بهبود باشد.

بیماری هایی  همچون سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، فیستول رکتوواژینال نیز با فراوانی کمتر می توانند منجر به بوی  غیر عادی واژن شود از اینرو پیشنهاد می شود در مواجهه با هرگونه بو یا ترشح غیر عادی به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

 با تشکر و آرزوی سلامتی مدیر سایت دکتر نیلوفر فرهنگی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی