واکسیناسیون دوران بارداری

واکسیناسیون دوران بارداری

واکسیناسیون دوران بارداری :

توجه به واکسیناسیون دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار حائز اهمیت است،ضروریات واکسیناسیون دوران بارداری به شرح زیر است:

کزاز و دیفتری:

در صورت عدم واکسینه شدن طی ۱۰ سال گذشته بایست واکسیناسیون کزاز و دیفتری در هر مرحله از بارداری (ترجیحا بعد از ۲۵ هفته) صورت پذیرد.

هپاتیت B:

غربالگری هپاتیت B بدلیل احتمال عدم اطلاع مادران از آلودگی به این ویروس و تلقیح این واکسن برای حفاظت از مادران غیر مبتلا به این هپاتیت و فرزندان آنها قبل و یا در حین بارداری توصیه می شود.واکسیناسیون هپاتیت B در سه مرحله صورت گرفته و حتما باید میزان آنتی بادی در بدن مادر به حد قابل قبول برسد.در صورت واکسیناسیون در سنوات گذشته آزمایش خون تعیین کننده نیاز یا عدم نیاز به تجدید واکسن خواهد بود.

آنفلوآنزا:

واکسیناسیون بانوانی که مراحل بارداری خود را در فصل سرما سپری می کنند بایست در هر مرحله از بارداری در دستور کار بوده و بانوان دارای بیماریهای زمینه ای پر ریسک بایستی پیش از شروع فصل سرما (اواخر شهریور-اوایل مهر) واکسینه شوند.واکسینه شدن مادر در ماههای اولیه پس از تولد تا حدودی مصون کننده نوزاد از آنفولانزا نیز خواهد بود.

MMR (سرخک، اوریون، سرخجه):

بانوانی که در دوران کودکی واکسن MMR را دریافت نکرده اند بایست نسبت به تلقیح به این واکسن پیش از بارداری اقدام کرده و تا یک ماه یا بیشتر نسبت به بارداری اقدام ننمایند، ولی هر چند که تلقیح به این واکسن طی بارداری توصیه نمی شود ولی تاکنون موردی در ارتباط با سندرم سرخجه مادرزادی دیده نشده است.

نکات قابل توجه در رابطه با واکسیناسیون دوران بارداری :

  • واکسن های حاوی یا مشتق از ویروس های زنده اعم از واکسن اوریون، سرخجه، سل، آبله مرغان، آبله، تب زرد و سرخک به دلیل احتمال خطر انتقال بیماری به جنین در دوران بارداری ممنوع شده اند.
  • تلقیح واکسن های هاری، پنوموکوک و مننگوکوک در صورت نیاز در دوره بارداری بلامانع است.

 با تشکر و آرزوی سلامتی مدیر سایت دکتر نیلوفر فرهنگی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی