علائم سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان سینه:

سرطان سینه بعد از سرطان ریه شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان بوده و از هر ۷ زن یک نقر به آن مبتلا می شود.اغلب اوقات وجود یک توده در سینه به معنی سرطان نیست چرا که بیشتر توده های سینه غیرسرطانی خوش‌خیم‌اند.خوشیختانه امکان کنترل و کاهش تبعات این بیماری با تشخیص به موقع وجود دارد به نحوی که غربالگری بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی میزان مرگ و میر را تا ۴۵ درصد کاهش می دهد.

عوامل:

• افزایش سن
  • سابقه خانوادگی
  • بالا بودن سن در زایمان اول
  • قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی
  • یائسگی بعد از ۵۵ سالگی
  • عدم شیر دهی
  • باردار نشدن
  • هورمون درمانی
  • اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • کمبود فعالیت بدنی
  • مصرف مشروبات الکلی

در برخی منابع دیگر به بارداری بعد از ۳۵ سالگی،عوامل نژادی (نژاد سفید)،مصرف استروژن پس از یائسگی نیز اشاره شده است.

علائم:

• لمس توده
  • ترشح خونی از سینه
  • تو رفتگی در سینه
  • حالت پوست پرتقالی در سینه
نشانه های سرطان سینه

علائم سرطان سینه

پیشگیری:

• معاینه فیزیکی
  • ماموگرافی
  • پیشگیری از چاقی
  • فعالیت بدنی منظم
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی

به کلیه بانوان بالاتر از بیست سال توصیه می شود که هر ماه سینه های خود را معاینه فیزیکی کنند و زمان توصیه شده برای این کار روز آخر قاعدگی می باشد.برای معاینه فیزیکی شخصی مشاهده با دقت سینه ها و پوست آنها جلوی آینه در حالت عادی و بعد با بالای سر بردن بازوها،فشردن محکم دستها به پشت سر و سپس پهلوها  لازم بوده و معاینه در حین استحمام با پوست مرطوب آغشته به صابون نیز باعث افزایش دقت معاینات شخصی بوده و معاینه شخصی در حالت خوابیده با قراردادن بالش کوچک زیر شانه ها شانس کشف توده های احتمالی را بیشتر خواهد کرد،در خاتمه فشار دادن و بررسی نوک سینه ها به لحاظ ترشحات احتمالی و بررسی زیر بغل ها نیز مورد توصیه می باشد.برای بانوان بالای ۴۰ سالگی ماموگرافی سالیانه نیز توصیه می شود.

تشخیص:

• معاینه فیزیکی شخصی و توسط پزشک