تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری

تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری

تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری

تعیین جنسیت جنین توسط کروموزوم‌ها و بوسیله آقایان صورت می گیرد چرا که تخمك زنان دارای فرمول XX است لذا کروموزوم انتفالی به جنین صرفا X خواهد بود،ولی اسپرم ها دارای دو نوع كروموزم جنسی Y و X بوده و بسته به اینکه کروموزوم ترکیبی X یا Y باشد می تواند باعث ایجاد جنین مونت XX  یا مذکر XY شود.از آنجائی که پس از لقاح امکان تغییر ترکیب کروموزمی وجود ندارد هرگونه ادعا در ارتباط با وجود این امکان را نباید چندان جدی گرفت.بر اساس آمارها درحال حاضر تعداد نوزادان دختر کمی بیشتر از نوزادان پسر هست هر چند که این آمار نیز قابل تغییر است.

راههای علمی تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری

آی وی اف (IVF):

آی وی اف تا نزدیک ۱۰۰ درصد امکان تعیین جنسیت جنین را ممکن می کند.در این روش اسپرم گرفته شده از مرد در آزمایشگاه به تخمک زن تزریق می شود و پس از اطمینان از جنسیت جنین به روش (PGD (Pregestational Diagnosis انتقال به داخل رحم مادر صورت می گیرد. آی وی اف ( IVF ) عموما برای درمان ناباروری و پیشگیری از بیماری های ژنتیکی مرتبط با جنسیت صورت می گیرد و متاسفانه علیرغم بالا بودن هزینه شانس موفقیت ۱۰۰ درصد هم ندارد.

 آی یو آی (IUI):

آی یو آی تا نزدیک ۸۰ درصد امکان تعیین جنسیت جنین را ممکن می کند.در این روش اسپرم گرفته شده از مرد در آزمایشگاه تفکیک شده بسته به جنسیت مورد نظر والدین (X  برای جنین دختر و Y برای جنین پسر) به داخل رحم تزریق می شود.ذکر این موضوع لازم است که شانس باروری با هر بار تزریق اسپرم های تفکیک شده به داخل رحم ۱۰۰ درصد نیست.برای تفکیک اسپرم ها معمولا از دو روش گرادیان و فلوسیمتری استفاده می شود. در روش گرادیان از سانتریفیوژ برای جدا سازی اسپرم های حاوی کروموزوم  X سنگین از اسپرم های حاوی کروموزوم سبک تر Y استفاده شده و در روش فلوسیمتری از رنگ آمیزی با فلورسنت برای جداسازی اسپرم ها استفاده می شود.اسپرم های حاوی کروموزوم  X دارای جذب فلورسنت بیشتر با لیزر تفکیک می شوند.

نظرات و اعتقادات در ارتباط باتعیین جنسیت جنین پیش از بارداری

 PH واژن:

اسپرم حاوی كروموزوم Y در محیط قلیائی بهتر زنده می ماند، لذا با توجه به PH  بالا و قلیائی بودن محیط رحم در زمان تخمك گذاری (روز ۱۴ سیكل ماهانه ۲۸ روزه) در صورتی كه در این روز اقدام صورت گیرد احتمال جنین مذکر بیشتر خواهد بود. از طرفی با تغییر مصنوعی PH واژن با شستشوی واژن با محلول جوش شیرین رقیق شده (قلیائی تر شدن محیط) نیز شاید بتوان شانس نوزاد پسر را بیشتر کرد همانطور که شاید بتوان شانس نوزاد دختر را با شستشوی واژن با محلول آب و سرکه رقیق (اسیدی تر شدن محیط) افرایش داد.

تغذیه:

تغذیه نیز می تواند در PH رحم تاثیرگذار باشد بطوریکه مواد غذایی حاوی سدیم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی باعث افزایش PH رحم شده و نقش مفیدی در پسر شدن جنین دارند از اینرو شاید بهتر باشد افراد خواهان نوزاد پسر خوردن بیشتر گوشت قرمز، ماهی، برنج، اسفناج، شكلات، موز، زرد آلو، پسته، سیب، گوجه سبز، خرما، گیلاس، تمشك، توت فرنگی، انجیر، خربزه، گوجه فرنگی، پیاز، زیتون، سیب زمینی را در دستور تغذیه خود داشته باشند.خوردن مواد غذائی حاوی كلسیم، منیزیم و مس مثل لبنیات (ماست، شیر، پنیر)، تخم مرغ، ماكارونی، كلم، قارچ، نخود فرنگی، لوبیا سبز، كاهو، جو، گردو نیز شاید بتواند باکاهش PH محیط رحم باعث افزایش شانس دختر شدن نوزاد بشود.

این اعتقاد نیز وجود دارد كه افزایش مقدار گلوكز در ترشحات مخاطی دهانه رحم درموقع تخمك گذاری به جذب اسپرم ها كمك می كند و از آنجا كه اسپرم های حاوی کروموزوم Y از قدرت تحرك بیشتری برخوردارند پس شانس جذب آنها و نتیجتا ایجاد جنین پسر پیشتر است از اینرو استفاده بیشتر از خوردنی، نوشیدنی و میوه های شیرین حاوی گلوگز و ساکاروز از جمله قند، شكر، عسل، آب نبات، نوشابه، كشمش و … در زمان تخمک گذاری شاید به نفع پسردار شدن بوده و بالعکس کاهش مصرف آنها منجر به دختردار شدن باشد.

رژیم غدائی بهتر است دو ماه قبل از اقدام به بارداری در دستور کار بانوان قرار گیرد با اطلاع از این موضوع که این رژیم های غذائی در افراد دیابتی، فشارخونی، دارای ناراحتی های قلبی، کلیوی، عصبی و … می تواند باعث مشکلات جدی شود از اینرو حصول اطمینان از عدم ابتلا به بیماری های مرتبط و عدم افراط در رژیم غذائی بسیار حائز اهمیت است.

زمان و دفعات آمیزش:

این اعتقاد وجود دارد که با توجه به سنگینی و حرکت کند تر اسپرم های حاوی کروموزوم  X  آمیزش ۲ تا ۳ روز قبل از تخمک‌گذاری احتمال دختر شدن را بیشتر می کند.برخی نیز این اعتقاد را دارند که با توجه به اینکه افزایش تعداد اسپرم ها به نفع مذکر شدن جین است شاید کاهش دفعات آمیزش نیز تاثیر مثبت بر پسردار شدن داشته باشد.

 با تشکر و آرزوی سلامتی مدیر سایت دکتر نیلوفر فرهنگی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی