تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی زنان یا هرپس تناسلی یک نوع عفونت مقاربتی است و از طریق جنسی  (مایعات و تماس پوستی) منتفل می شود اغلب هیچ‌گونه علائمی ندارند اما گاها می‌تواند باعث ایجاد تبخال و تاول‌های دردناک در ناحیه تناسلی شود. برای جلوگیری از بروز عوارض بیشتر لازم است این عفونت فوراً مورد درمان قرار گیرد.

عوامل:

عامل عمده تبخال و تاول های ناحیه تناسلی ویروس های زیر هستند:

• ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱(HSV-1) که علت عمده بروز تاول در نواحی اطراف دهان بوده و بیش از نیمی از موارد تبخال‌های تناسلی را ایجاد می کند.
  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) که بیشتر باعث بروز تبخال تناسلی بوده و گاها باعث بروز تبخال در ناحیه دهان نیز می شود.

علائم:

با وجود اینکه این بیماری گاها بدون علامت است ولی معمولا بروز علائم این بیماری  از چند روز تا چند هفته بعد از تماس با فرد آلوده با احساس درد و سوزش و خارش و قرمزی شدید ناحیه تناسلی شروع شده و تدریجا تاول‌های پوستی دردناک نیز ظاهر می شوند  و فرد مبتلا ممکن است با تب، درد عضلات و بی‌حالی نیز مواجه شود.

تبخال تناسلی زنان

پیشگیری:

رعایت بهداشت جنسی و اجتناب از تماس با افراد آلوده به ویروس هرپس که شدیدا واگیردار می باشد.

تشخیص:

برای تشخیص تبخال تناسلی  معاینه و در صورت نیاز نمونه برداری از عارضه و آزمایش خون در دستور کار قرار می گیرد.

درمان:

بسته به شرایط بیمار داروهای ضد ویروسی،مسکن و بی حس کننده های موضعی برای بیمار تجویز می شود.نکته قابل توجه این است که این داروها بیماری را کاملا ریشه کن نکرده و صرفا جلوی گسترش آن را می گیرند از این رو امکان عود بیماری وجود دارد و ضعف سیستم ایمنی بیمار و ابتلای بیمار به دیگر بیماری ها ریسک عود را بیشتر می کند.داروها عموما باعث کاهش شدت و مدت علائم، باعث کاهش فرکانس عود،کاهش انتقال ویروس به دیگران می شوند.به بیماران توصیه می شود هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن از پاک کننده های ملایم استفاده کنند و محل آلوده را پاک و خشک نگه دارند و از لباس های گشاد و پنبه ای استفاده کنند.