اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری:

۱- قبل از اقدام به بارداری از دکتر خود مشاوره بگیرید:

دکتر شما با اطلاع از وضعیت سلامتی شما (شرایط روحی از جمله ابتلا به افسردگی و …، جسمانی از جمله سن و …)، سوابق درمانی شما (جراحی های قبلی، زایمان های قبلی، ابتلا به دیابت، فشار  خون، کم خونی، تشنج و عفونت های ناحیه تناسلی، داروهای مصرف شده و درحال مصرف، واکسیناسیون و …)، سوابق ژنتیکی شما و خانواده شما (اختلات ژنتیکی نزدیکان و یا فرزندان قبلی شما از جمله ابتلا به سندروم داون، هموفیلی و …) وضعیت خانوادگی و شغلی شما و … راهنمای شما در این خصوص خواهد بود.

۲- قبل از اقدام به بارداری به دندانپزشک خود مراجعه نمایید:

انجام اقدامات دندانپزشکی در دوران حاملگی با محدودیتهائی مواجه بوده و مستلزم هماهنگی با دکتر زنان و زایمان شما می باشد.

۳-قبل از اقدام به بارداری خود را از اعتیادات و عادات منفی خود رها کنید:

استعمال دخانیات و مواد مخدر و مصرف الکل باعث کاهش شانس حاملگی شده و ضمن تهدید سلامت جنین و مادر در حین حاملگی، امکان سقط را نیز به همراه خواهد داشت.

۴- قبل از اقدام به بارداری در انتخاب غذا و خوراک خود دقت کنید:

کم ولی خوب بخورید،اجتناب از خوردنی های مضر و پرکالری و خوردن پروتئین، سبزی، میوه و غلات به اندازه کافی (ترجیحا ارگانیک) خطر ابتلای شما به دیابت بارداری و … را کاهش خواهد داد.ضمنا پیشنهاد میشود مصرف کافئین خود (چای و قهوه) را کاهش داده و از زیاده روی در خوردن غذاهای دریائی (بیش از ۲ بار در هفته) به دلیل وجود عنصر مرکوری و مضرات آن برای مادر و جنین خودداری کنید.مصرف ویتامینهای مورد توصیه پزشک (اسید فولیک،ویتامین D و …) نیز میتواند مفید واقع شود.

۵- قبل از اقدام به بارداری،با رژیم غذائی مناسب (تحت نظر متخصص تغدیه) و ورزش  از شر چربی های اضافه خود رها شده و به وزن مناسب خود برسید:

چاقی باعث افزایش ریسک دیابت بارداری و فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) شده و باعث ایجاد خطرات جدی برای مادر و جنین در حین بارداری و زایمان خواهد بود.

۶- قبل از اقدام به بارداری از تماس با مواد شیمیائی مضر یا مواد رادیو اکتیو خودداری کنید:

بسیاری از مواد شیمیائی از جمله سموم دفع آفات میتوانند برای مادر و جنین خطر آفرین باشند،قرار گرفتن در معرض مواد رادیو اکتیو و اشعه ایکس نیز از این امر مستثنی نیست.

با تشکر و آرزوی سلامتی مدیر سایت دکتر نیلوفر فرهنگی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی